Thursday, November 12, 2009

Perspektiv

Som gammal konstruktör o fritidfotograf tänkte jag inte på att yngre personer kanske inte förstår begreppet "perspektiv" riktigt. Jag har det ju så att säga inbakat i systemet. Av deltagarna var egentligen bara Monkan som fixade ett perspektiv fast hon gjorde en tavla i perspektiv, och jag rätade ut en hylla i mitt exempel. Att känna till hur perspektivet fungerar är otroligt viktigt för tecknare och målare. För en fotograf kan det vara viktigt att planera sin bild utifrån ett perspektiv, då bilder ofta ser förvrängda och obalanserade ut pgav att perspektivet ligger fel.

Enkelt uttryckt så är ju perspektivet den punkt dit alla räta linjer möts. Utom de som är horisontella eller  lodräta för de går bara ut ut bilden. Jag har gjort ett par enkla bilder på min hall där man ser hur linjerna möts och hur punkten förflyttas bara av att man flyttar sig en meter i sidled.

Vill man läsa mer kan man besöka den här sidan.
Artyfactory  Perspective drawing



Det var den sneda undersidan jag ville komma bort från. Så det skulle sett ut som om jag stod rakt framför.

No comments:

Post a Comment

Please leave a comment if you like what you see.