Thursday, February 25, 2010

Bildverkstan tema 33 Visitkort

For English, please use GOOGLES translation in the sidebar

Shannara önskar sig uppgifter som hon kan göra i PhotoScape. Därför gör jag nu dagens tema i PhotoScape. :). Kerstin ville ha mer Tema med variationer. Dom har jag ju lagt som var 5:e tema så det får räcka så länge. Tema 35 blir nästa variationstema.

Jag har länge tänkt att jag skulle ta och göra visitkort. Så då tänkte jag passa på idag. Problemet blir väl att fundera ut hur små de ska vara pixelmässigt.


PhotoScape.
Letade först reda på en av bilderna tagna vid samma tillfälle som headern på NatureFootstep.

Sedan tog jag upp ett worddokument och anpassade zoomningsgraden så att ett riktigt A4-papper stämde med bredden på datordokumentet. På det viset kan jag kolla storleken på visitkortet. Sedan mörkade jag bilden lite. (Ljus Färg/ mörka ned)

Testade först m 300 pix bredd. (Sedan fick jag beskära bilden för PS ville spara rubbet med kant och allt.) 260 pix blev bra hos mig. Då får jag plats med 8 visitkort på en sida vid utprintning. Sedan var det bara  att skriva in texten.

Nu gjorde jag om allt från början då texten blev lite luddig vid nedskalningen. Det blev bäst då texten sattes dit när bilden hade rätt storlek. Det tog 1h men nu har jag ett visitkort.


click image to enlarge
mitt orginal

och visitkortet. :)

Lycka till med era visitkort. :)

Etiketter Labels: , , , , , , , , , , , , , , , ,

11 comments:

  1. Jag har gjort en del visitkort genom åren åt andra och även till mig själv. Storleken på visitkortet går att variera en hel del beroende på hur man vill att det ska se ut. Nu har inte jag arbetat med dem i word men där går det att anpassa genom att koppla etiketter och där kan du välja mellan olika storleker som passar till ett A4. Du kan även hämta hem en mall och sedan plocka bort all design men då har du en färdig "storleksmall". Att använda sig av färdiga mallar är inte så kul för självklart vill man ju ha en egen design annars är det jag och flera tusen andra som har likadana.

    En kul idé och jag har egentligen ett uppdrag att göra visitkort just nu men har inte riktigt hunnit. Kanske att jag får tillbaka inspirationen om jag gör ett i veckans bildverkstad.

    Däremot kan jag inte arbeta i programmet PhotoScape eftersom jag inte har det och inte vill ladda ner fler program.

    ReplyDelete
  2. Ditt eget visitkort blev snyggt. I och med att du har lagt texten i det rena i bilden blir den tydlig och lättläst vilket är viktigt med ett visitkort.

    ReplyDelete
  3. Ett visitkort av den enklare varianten finns hos mej nu.

    Har inte riktigt tid att sitta här, men det är mitt andningshål på något vis att blogga och fotoblogga så jag smiter till mej fem minuter här och fem minuter där. =)

    Ha en underbar helg alla!

    Din bild som du använt till ditt visitkort är för resten alldeles UNDERBART!

    ReplyDelete
  4. Det blev ju kanon snyggt :) inte fick jag till det så bra jag hade inte en aning om hur jag skulle göra ..även om jag läste vad du hade skrivit :)

    ReplyDelete
  5. Inte helt lätt tyckte jag, men här kommer mitt bidrag.

    ReplyDelete
  6. Din bild är oerhört vacker:)

    ReplyDelete
  7. Nu har jag också lagt ut några variationer på visitkort.

    http://bildgatan.designa.nu/2010/02/26/syftet-och-tanken/

    ReplyDelete
  8. Ett riktigt vackert visitkoort med ljuvliga färgtoner.

    http://carpediemmie.blogspot.com/2010/02/bildverkstan-visitkort.html

    ReplyDelete
  9. En sån ljuvligt fin bild du använt till visitkortet:)

    http://mariabelgien.blogspot.com/2010/02/bildverkstan-tema-33-visitkort.html

    ReplyDelete
  10. Har inte heller här valt något foto som bakgrund till visitkort. Det gäller ju att ha en perfekt bild till det. Som till ditt visitkort.
    Det är dessutom lite väl halt för att ut och hitta motiv!
    Här är i alla fall mitt visitkort.

    ReplyDelete
  11. Vilken fin bild att ha på visitkortet!!

    ReplyDelete

Please leave a comment if you like what you see.