Friday, October 2, 2009

Ang tema 14

Det verkar vara en knepig grej jag la ut nu. :(

Programmen jag har är antagligen gjorda för några år sedan då bildstorlekarna i kameran var betydligt mindre. Programmen blev anpassade till den bildstorleken.

När jag tar upp PS7 eller min ArcSoft och redigerar de stora bilderna på runt 5MB och 3000 pix breda så händer inget. Det syns inte. Om jag lägger på bildskärpa så märks det inte. Om jag vill göra en oljemålning så blir penseldragen så små att de knappt syns. Det beror på att programmen är anpassade till en mindre bildstorlek. För när jag arbetar med bildbredd 700 så blir resultatet tydligt.

Det är möjligt att nyare program har en bättre möjlighet att anpassa tex storleken på penseln. Och därför inte ger samma effekt som hos mig. Men då kan ni ju prova att göra uppgiften med två olika stora penseldrag istället. :)

1 comment:

  1. För säkerhets skull lägger jag mitt bidrag här också :)

    ReplyDelete

Please leave a comment if you like what you see.